~WeLCoMe...~


Saturday, March 13, 2010

Malayan Tiger....



Malayan tiger atau harimau belang di Semenanjung Malaysia semakin mengecil dan kini dikategorikan sebagai bahaya kepupusan (endangered).Harimau Belang boleh ditemui di selatan China, Laos, Kemboja, Thailand, Malaysia dan timur Myanmar. Di Semenanjung Malaysia spesies Hariamu Belang kebanyakannya terdapat di hutan tebal negeri Perak, Kelantan, Pahang dan Terengganu.
Oleh itu,kita semua perlu melakukan sesuatu sebelum spesies ini mengalami kepupusan. Populasi harimau liar di negara menjunam daripada anggaran 3,000 pada dekad 1950-an kepada hanya antara 350 dan 400 pada tahun-tahun 1990an.

Ciri-ciri:
Ciri yang paling ketara adalah warna bulunya iaitu berbelang kuning dan hitam. Ia juga dikenali sebagai raja di rimba. Panjang keseluruhan spesies ini adalah di antara 1.5-2.9 m dan mempunyai berat badan di antara 25- 160 kg.

Tahukah anda??
Harimau Belang merupakan haiwan yang solitari dan hanya akan mencari pasangannya ketika musim mengawan. Harimau betina biasanya bergerak di dalam kumpulan keluarga. Anak-anak harimau belang ini akan berpisah dengan ibunya setelah berumur lebih kurang dua tahun. Kegemaran spesies adalah mandi dan bermain-main di dalam air.

No comments:

Post a Comment