~WeLCoMe...~


Tuesday, January 26, 2010

SuNgKAi FieLdTriP...22-24 JaNuArY 2010...

We went to sungkai last friday...and these are some photos being captured...=)

SUNGKAI WILDLIFE RESERVE, PERAK...

Pusat Konservasi Hidupan Liar yang terletak di dalam Rizab Hidupan Liar Sungkai merupakan kompleks pemuliharaan lengkap untuk pembiakan dan pemuliharaan burung, seladang dan rusa.












SOME TREES AND HERBS FOUND...



asplenium nidus or Bird's-Nest Fern



pokok tanduk rusa...

Pakis Tanduk Rusa merupakan sejenis paku pakis yang menumpang di dahan pokok basar bagi mendapatkan cahaya matahari. Batangnya berupa rizom dengan sisik-sisik yang tebal, mendukung daun dwimorf. Daun pakis ini adalah tebal dan berwarna hijau. Sorusnya menutupi hujung-hujung daun fertil, dan sporanya halus seperti serbuk.
Pakis Tanduk Rusa dapat digunakan untuk mengubati bengkak-bengkak pada anggota badan, iaitu daunnya dihaluskan bersama campuran "adus, pulasari" serta bawang merah, dan kemudian terus ditampalkan pada bahagian yang bengkak.












kacip fatimah jantan...

Pokok Kacip Fatimah dapat dibezakan samada jantan atau betina melalui warna di bahagian bawah daunnya. Bagi yang jantan, warna di bawah daunnya adalah warna ungu.




Pokok maya
Daun Pokok Maya menjadi makanan kegemaran rusa...




Buak Kulim
Biasanya di gunakan oleh orang asli sebagai perasa dalam makanan. Buah tersebut akan di jemur sehingga kering dan di pecahkan untuk mendapatkan isinya. Isi tersebut akan digunakan sebagai penambah perisa.
Buah Kulim ini juga digunakan oleh orang zaman dahulu sebagai bawang..

5 comments:

  1. pokok tanduk rusa atau lebih dikenali dengan langsuyar hidup menumpang pada dahan pokok besar untuk mendapatkan cahaya matahari. Pokok ini sukar untuk dibiakkan...

    ReplyDelete
  2. keluasan hutan di dunia kini kian berkurangan..banyak aktiviti pembalakan ataupun penebangan hutan dilakukan bagi kepentingan pihak2 tertentu.Akibatnya,banyak habitat semulajadi flora dan fauna terhapus...Oleh itu,penjagaan dan pemuliharaan harus dikuatkuasa bagi menjaga kepentingan biodiversiti kita..

    ReplyDelete
  3. tu bkn pokok tanduk rusa laa...pokok yg tergantung 2 aspelinium nidus...

    ReplyDelete
  4. technical error...hrp maaf...=)
    pkok tnduk rusa ad smthing yg terjuntai ke bwh yg menyerupai tnduk rusa....

    ReplyDelete